Μενού Επιλογών

ΚΕΤΑ Ηπείρου
Νέα - Ανακοινώσεις
Ανοιχτές Προκηρύξεις
Αρθρα
Εργαλειοθήκη
Τοπική Επιχ/τα
Μητρώο Συμβούλων
Εκδηλώσεις
Newsletter
Βιβλιοθήκη
Συχνές Ερωτήσεις

Οδηγός Βέλτιστης Διαδρομής
Όνομα:
Κωδικός:

   
 




Τι είναι αυτό που μας κάνει να αγοράζουμε;

Μέχρι να φτάσουμε στα 65 μας, και θεωρώντας πως είμαστε μέσοι Ευρωπαίοι πολίτες, θα έχουμε δει περισσότερα από 2.000.000 τηλεοπτικές διαφημίσεις, ενώ θα έχουμε εκτεθεί σε περίπου 136.692.500 διαφημιστικά μηνύματα κάθε μορφής. Νούμερα που μόνον αδιάφορους δεν μπορούν να μας αφήσουν!

Βασίλης Δ. Παππάς *

 

Πριν μερικούς μήνες ξεκίνησε στην Αμερική ο πρώτος τηλεοπτικός σταθμός, ο οποίος ονομάζεται Ad Choice, και μεταδίδει μόνον διαφημίσεις χωρίς κανένα άλλο πρόγραμμα! Παράξενο η όχι, είναι γεγονός και δείχνει το βαθμό που έχει εισχωρήσει η  διαφήμιση στον σύγχρονο τρόπο ζωής, επηρεάζοντας άμεσα τις επιλογές μας για προϊόντα και υπηρεσίες. Οι επιχειρήσεις προτιμούν τα διαφημιστικά μηνύματα που έχουν ανταπόκριση στους καταναλωτές. Όσο ποιο αποτελεσματικό το μήνυμα τόσες λιγότερες φορές θα χρειαστεί να το παίξουν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και έτσι η επιχείρηση θα γλιτώσει περισσότερα χρήματα. Στόχος λοιπόν των διαφημιστών είναι να φτιάξουν διαφημίσεις που πουλάνε και ενεργοποιούν τους καταναλωτές. Όμως τι είναι αυτό που κάνει τους καταναλωτές να επιλέξουν ένα συγκεκριμένο προϊόν; τι είναι αυτό που πατάει το «κουμπί αγοράς» τους;

 

Τον τελευταίο καιρό σε Αμερική και Ευρώπη, στα πανεπιστήμια και σε εργαστήρια, ερευνητές και παραγωγοί διαφημίσεων προσπαθούν να διεισδύσουν στο μυαλό των καταναλωτών! Αναζητούν μια βιολογική απόδειξη στην προτίμηση τους για συγκεκριμένα προϊόντα. Γιατί κάποιοι προτιμούν την Coca Cola αντί για την Pepsi; μένουν αδιάφοροι σε ένα τηλεοπτικό σπότ ενώ επηρεάζονται από κάποιο άλλο;

 

Η προσπάθεια αυτή είναι κάτι καινούριο στο χώρο του μάρκετινγκ και των πωλήσεων και ονομάζεται Νευρομάρκετινγκ (neuromarketing). Στόχος της μεθόδου αυτής είναι να «μαντέψει» με όσο το δυνατό μεγαλύτερη ακρίβεια, τι πραγματικά θέλουν οι καταναλωτές, αποκωδικοποιώντας (κυριολεκτικά) τον τρόπο σκέψης τους.

 

Σε πολλά νοσοκομεία οι γιατροί χρησιμοποιούν μια νέα τεχνολογία (FMRI) που τους επιτρέπει να βλέπουν μέσα στον εγκέφαλο των ασθενών σε πραγματικό χρόνο και να κατανοούν την φύση ασθενειών που δεν θα ήταν δυνατόν να γίνει με οποιονδήποτε άλλο τρόπο. Η μέθοδος αυτή έχει βοηθήσει τους νευρολόγους, να αποκωδικοποιήσουν το υπόβαθρο της συμπεριφοράς των ανθρώπων, της εξάρτησης και της συνείδησης.

 

Την μέθοδο αυτή προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες ώστε να κάνουν τις διαφημίσεις τους αποτελεσματικότερες (Νευρομάρκετινγκ). Υποστηρίζουν πως η έρευνα του εγκεφάλου μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμη στην αποκωδικοποίηση  για τον τρόπο που σκέφτονται και αισθάνονται οι καταναλωτές πριν αγοράσουν ένα προϊόν. Χρησιμοποιώντας το νευρομάρκετινγκ οι διαφημιστικές εταιρείες προσπαθούν να ανακαλύψουν τα σημεία εκείνα του εγκεφάλου που ενεργοποιούνται με την κάθε επιλογή μας!

 

Σύμφωνα με μια έρευνα που έγινε σε 67 άτομα, όλοι τους συνδεδεμένοι με συσκευές έρευνας εγκεφάλου σαν αυτά που χρησιμοποιούν οι νευρολόγοι που αναφέραμε παραπάνω, τους δόθηκε να δοκιμάσουν δυο αναψυκτικά όπου δεν γνώριζαν ποια ήταν. Οι μισοί περίπου διάλεξαν το πρώτο και οι άλλοι μισοί το δεύτερο, με την συσκευή να δείχνει ενεργοποίηση σε διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου για την κάθε επιλογή. Όταν όμως μετά την δοκιμή οι ερευνητές ενημέρωσαν τα άτομα πως το πρώτο αναψυκτικό ήταν Coca Cola και το δεύτερο Pepsi, οι τρεις στους τέσσερις άλλαξαν την προτίμηση τους προς την Coca Cola. Η συσκευή τότε έδειξε πως σε όλους αυτούς ενεργοποιήθηκε μια κοινή περιοχή κυττάρων στον εγκέφαλό τους. Αυτό δείχνει πως η συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου αντιπροσωπεύει κάποιες άλλες αξίες, που δεν έχει να κάνει με την γεύση, αλλά με το πόσο γνωστό είναι το συγκεκριμένο προϊόν, αν έχει ωραία συσκευασία και ποια συναισθήματα τους προκαλεί όταν το βλέπουν! Η έρευνα αυτή δημοσιεύτηκε στις 14 Οκτώβρη στο αμερικάνικο περιοδικό “Neuron”.  

Τα αποτελέσματα έρευνας σαν την προηγούμενη προσπαθούν να εκμεταλλευτούν μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες, με σκοπό να ανακαλύψουν, τι είναι αυτό που θέλουν να ακούσουν οι καταναλωτές ώστε να ενεργοποιηθεί το κατάλληλο μέρος του εγκεφάλου τους προκειμένου να προχωρήσουν στην αγορά των προϊόντων! Από την πλευρά τους οι εταιρείες αυτές υποστηρίζουν πως η χρήση του νευρομάρκετινγκ μπορεί να βοηθήσει ολόκληρη την κοινωνία, αφού θα βοηθήσει στην καλλίτερη κατανόηση των αναγκών και επιθυμιών των καταναλωτών με σκοπό την πραγματική ικανοποίηση τους!  Μια από τις εταιρείες αυτές, η Bright House, πρωτοπόρος στο νευρομάρκετινγκ υποστηρίζει, "Δεν είμαστε ικανοί, ούτε και επιθυμούμε, να διαβάσουμε τις ιδιωτικές σκέψεις των ανθρώπων ή να χρησιμοποιήσουμε τις έρευνες μας για να παρακινήσουμε σε μια αθέλητη συμπεριφορά. Βασιζόμαστε στο να κάνουμε έρευνες με μια επιστημονική μέθοδο, προσβάσιμες στο κοινό, για να εξεταστούν οι υποθέσεις που αφορούν την ανθρώπινη συμπεριφορά σε σχέση με το εμπορικό περιβάλλον."

Δεν θέλω να σας τρομάξω, αλλά να σας κάνω περισσότερο ενεργούς και περισσότερο ενημερωμένους για τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο της οικονομίας και του μάρκετινγκ. Ο κόσμος μας πλέων κινείται με μεγάλη ταχύτητα σε σημείο που δεν προλαβαίνουμε τις αλλαγές. Γνωρίζοντας όμως τις εξελίξεις και τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται μας βοηθάει να προστατευτούμε και να δράσουμε ανάλογα τόσο ως καταναλωτές όσο και ως επιχειρηματίες.

 

 

* Επιχειρηματικός Σύμβουλος Κέντρου Επιχειρηματικής & Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Κ.Ε.Τ.Α) Θεσπρωτίας

 

 

© 2003-2005 Βασίλης Δ. Παππάς. Για περισσότερες πληροφορίες αποστείλετε e-mail στην διεύθυνση info@vasilispappas.com.  

 


Βαθμολογήστε το άρθρο

Ημερομηνία Δημοσίευσης

4/11/2020

Συγγραφέας

Βασίλης Δ. Παππάς - Επιχειρηματικός Σύμβουλος ΚΕΤΑ Θεσπρωτίας

Πηγή ¶ρθρου

Βασίλης Δ. Παππάς
 




 

 















 
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Γ' ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
Ε.Π. "ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ"
    © Copyright 2003-2007 KETA Epirus. All Rights Reserved