Μενού Επιλογών

ΚΕΤΑ Ηπείρου
Νέα - Ανακοινώσεις
Ανοιχτές Προκηρύξεις
Αρθρα
Εργαλειοθήκη
Τοπική Επιχ/τα
Μητρώο Συμβούλων
Εκδηλώσεις
Newsletter
Βιβλιοθήκη
Συχνές Ερωτήσεις

Οδηγός Βέλτιστης Διαδρομής
Όνομα:
Κωδικός:

   
 




Πως θα επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο στη Θεσπρωτία

Είναι γεγονός ότι η τουριστική περίοδος στο νομό μας έχει συρρικνωθεί στον ένα μήνα ίσως και λιγότερο. Το ερώτημα είναι αν αυτό μπορεί να αλλάξει. Αν δηλαδή ο νομός μας μπορεί να έχει τουρισμό περισσότερους μήνες και όχι μόνον από 15 Ιουλίου έως 15 Αυγούστου. Θεωρώ ότι αυτό είναι εφικτό. Αυτό που προτείνετε είναι η ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος των  μίνι-διακοπών (short breaks), διακοπές δηλαδή για 3 ή 4 ημέρες το πολύ. Και στη συνέχεια η πώληση του στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας, κατά μήκος της Εγνατίας και σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των 4 ωρών οδήγησης από την Ηγουμενίτσα. Μέσα από μια μικρή ανάλυση και μερικά παραδείγματα, θα δούμε ότι χρησιμοποιώντας τα σύγχρονα εργαλεία μάρκετινγκ η τουριστική σαιζόν του νομού μας μπορεί να επιμηκυνθεί.  

Βασίλης Δ. Παππάς *

 

Το ζήτημα της τουριστικής ανάπτυξης μιας περιοχής είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον κόσμο που επισκέπτεται την περιοχή. Και είναι λογικό να σκεφτεί κάποιος ότι όσοι περισσότεροι επισκέπτονται μια περιοχή τόσο περισσότερα χρήματα θα αφήσουν και τόσο μεγαλύτερη ανάπτυξη θα υπάρξει. Στην περίπτωση αυτή το ζήτημα είναι περισσότερο ποσοτικό και λιγότερο ποιοτικό. Και επειδή ο νομός μας δεν έχει ακόμη την υποδομή να στοχεύσει σε ποιοτικότερο τουρισμό, η κατεύθυνση στην οποία θα πρέπει να κινηθεί είναι η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών, πέρα των καλοκαιρινών μηνών. Αυτό σημαίνει επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

 

Η διεθνής πρακτική στον χώρο του τουρισμού μας έχει δείξει ότι μόνον μέσα από την χρησιμοποίηση σύγχρονων εργαλείων και τεχνικών μάρκετινγκ μπορεί να επιτευχθεί τουριστική ανάπτυξη ενός τόπου. Στο συμπέρασμα αυτό εξάλλου καταλήγει και η πολύ καλή μελέτη του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) με τίτλο “Η πρόκληση της Ανταγωνιστικότητας και η ανάγκη επανατοποθέτησης του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος”, που δημοσιεύθηκε πριν λίγους μήνες.

 

Για να μπορέσουμε λοιπόν να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο στο νομό μας, θα πρέπει αρχικά να ακολουθήσουμε δυο βασικά βήματα:

  • Πρώτο βήμα είναι να καθορίσουμε και να σχεδιάσουμε το τουριστικό προϊόν που θα πουλήσουμε τους υπόλοιπους μήνες (πέρα του Ιουλίου – Αυγούστου και του μισού Ιουνίου), και σίγουρα δεν θα είναι το στερεότυπο “ήλιος - θάλασσα”, αφού μιλάμε για μήνες της Άνοιξης και του Φθινοπώρου.
  • Και δεύτερο βήμα είναι να δούμε ποιοι θα είναι αυτοί που θα μας επισκεφθούν για να αγοράσουν το νέο τουριστικό προϊόν που θα σχεδιάσουμε. Που θα στοχεύσουμε δηλαδή. Σε ποιες αγορές. στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό; ποιες ηλικίες θα είναι; σε οικογένειες ή εργένηδες; θα είναι υψηλού εισοδήματος ή χαμηλού; ποιο είναι το προφίλ τους; Για να προκύψουν βέβαια ασφαλή συμπεράσματα θα πρέπει να γίνει πρωτίστως “έρευνα αγοράς”, η οποία θα πρέπει να ανανεώνεται με νέα στοιχεία τουλάχιστον μια φορά το χρόνο, ειδάλλως η στόχευση θα γίνεται χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα.

 

Αφού πραγματοποιήσουμε τα δύο αυτά βήματα, στη συνέχεια είμαστε σε θέση να διαμορφώσουμε το “μίγμα” εκείνο του μάρκετινγκ που θα μας οδηγήσει στην σωστή “τοποθέτηση” του νομού μας ως τουριστικού προορισμού και θα μας βοηθήσει στην αποτελεσματική προσέγγιση επισκεπτών, πέρα της συνηθισμένης περιόδου του καλοκαιριού. 

 

Το νέο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί στο χώρο του τουρισμού, είναι άκρως ανταγωνιστικό με τον πελάτη να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο “νέος τουρίστας” έχει πλέων στη διάθεση του περισσότερο χρόνο διακοπών, αλλά χωρισμένο σε περισσότερα διαστήματα, είναι περισσότερο απαιτητικός και πολύ καλλίτερα πληροφορημένος, επιθυμεί να συμμετάσχει σε δραστηριότητες του τόπου που επισκέπτεται και αναζητεί συνεχώς νέες εμπειρίες (κυνηγός εμπειριών), είναι συχνότερα μεγάλος σε ηλικία και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένος. Τις “τάσεις” αυτές θα πρέπει να τις λάβουμε σοβαρά υπόψη μας και να τις προσαρμόσουμε στο σχέδιο προβολής που θα εφαρμόσουμε.

 

Τα δύο βήματα που είδαμε παραπάνω θα τα προσομοιώσουμε σε ένα συγκεκριμένο τουριστικό προϊόν στοχευμένο σε μια συγκεκριμένη “αγορά”.

 

1ο Βήμα. Καθορισμός τουριστικού προϊόντος:  

Ένα από τα τουριστικά προϊόντα που θα μπορούσε κάλλιστα να αναπτυχθεί στο νομό μας είναι αυτό των “μίνι διακοπών” (short breaks). Το τουριστικό αυτό προϊόν συνδυάζει διακοπές σε καταλύματα μιας περιοχής, 3 με 4 ημέρες το πολύ, και δίνει την δυνατότητα στους επισκέπτες για περιηγήσεις σε κοντινές αποστάσεις. Το προϊόν αυτό μπορεί να αναπτυχθεί πέρα της καλοκαιρινής σαιζόν, ξεκινώντας από τα μέσα Άνοιξης έως και τα μέσα του Φθινοπώρου, αφού δεν επικεντρώνεται υποχρεωτικά στο μπάνιο στην θάλασσα. Αυτή τι στιγμή το προϊόν αυτό υπάρχει στο νομό μας, αλλά λειτουργεί τυχαία, χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένη στρατηγική και σχεδιασμός. Οι επισκέπτες τις λίγες αυτές ημέρες, αυτό που ενδιαφέρονται να κάνουν είναι να γνωρίσουν την ιστορία και παράδοση του τόπου, κάνοντας επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, να απολαύσουν τα φυσικά τοπία της περιοχής, μέσα από περιπατητικές διαδρομές και μονοπάτια (trekking), να γνωρίσουν τις γεύσεις του τόπου (τοπικά φαγητά), και αν τους δοθεί η ευκαιρία να συνδυάσουν τις 3 - 4 αυτές ημέρες με μικρά στοιχεία περιπέτειας, όπως το rafting, η ιππασία, και το αλεξίπτωτο πλαγιάς τα οποία και διαθέτει ο νομός μας.  

 

Στο χώρο των επιχειρήσεων έχει αποδειχθεί εξαιρετικά αναποτελεσματικό, όταν επιχειρήσεις προβάλλουν και διαφημίζουν τα προϊόντα τους απευθυνόμενοι σε όλους. Το ίδιο ισχύει και στον τουρισμό.  Δεν μπορούμε να διαφημίζουμε γενικά το νομό μας απευθυνόμενοι σε όλους. Άγγλους, Γερμανούς και Έλληνες, νέους ή μεγάλους, οικογενειάρχες ή εργένηδες, με λίγα ή πολλά χρήματα, που ενδιαφέρονται για θαλάσσιο τουρισμό, θρησκευτικό τουρισμό, ή αγροτουρισμό. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να σχεδιάσουμε συγκεκριμένα τουριστικά προϊόντα, και να τα πουλήσουμε σε συγκεκριμένα τμήματα της αγοράς. Στοχευμένα. Αυτό εφαρμόζεται στο χώρο των επιχειρήσεων, το ίδιο μπορεί να εφαρμοστεί και στο επίπεδο ενός νομού ή μιας περιοχής. Ερχόμαστε λοιπόν στο 2ο βήμα.

 

2ο Βήμα. Καθορισμός αγοράς στόχου για το προϊόν αυτό:

Ο καθορισμός της αγοράς στόχου για να πουλήσουμε το προϊόν αυτό, είναι το επόμενο βήμα. Από πού λοιπόν θα αναζητήσουμε επισκέπτες για το τουριστικό προϊόν των short breaks; Στην περίπτωση μας θα χρησιμοποιήσουμε σε πρώτη φάση γεωγραφικά κριτήρια.  Την αγορά αυτή θα πρέπει να την αναζητήσουμε κατά μήκος της Εγνατίας και σε απόσταση 3 με 4 ώρες οδήγησης το πολύ και όχι παραπάνω. Κανείς που πρόκειται να έχει ένα τριήμερο για να χαλαρώσει δεν πρόκειται να πάει κάπου όπου θα χρειαστεί έξι και εφτά ώρες οδήγησης. Στο σημείο αυτό φανταστείτε για λίγο τον χάρτη της Ελλάδας και προσδιορίστε το νομό μας. Τώρα βγάλτε απέξω όλα τα νησιά του Αιγαίου, αφού δεν πρόκειται κανείς από την Κρήτη ή την Μυτιλήνη, να έρθει για ένα τριήμερο στην Θεσπρωτία. Αυτό που μας μένει λοιπόν είναι η κυρίως Ελλάδα. Βγάλτε τώρα απέξω την Θράκη, την Αθήνα και την Πελοπόννησο, αφού οι περιοχές αυτές απέχουν έξι και εφτά ώρες οδήγησης και δεν αξίζει τον κόπο να μας επισκεφθούν για τρεις ημέρες. Επίσης θεωρώ ότι η υπόλοιπη νότια Ελλάδα από την Πάτρα έως και την Πρέβεζα, δύσκολα θα ανέβει για τρεις ημέρες στο νομό μας, αφού στο ενδιάμεσο υπάρχουν αξιόλογοι προορισμοί με αρκετά πράγματα για τον επισκέπτη να δει και να κάνει (πρέπει να είμαστε και ρεαλιστές). Βγάλτε επίσης και τα Ιόνια νησιά αφού η πρόσβαση προς το νομό μας είναι επίσης δύσκολη. Τι μας μένει λοιπόν; Το κομμάτι της Ελλάδας, από τα Γιάννενα έως την Θεσσαλονίκη. Πρέπει επομένως να αναζητήσουμε την αγορά μας στην Βόρεια Ελλάδα και κυρίως κατά μήκος της Εγνατίας. Γιάννενα, Γρεβενά, Κοζάνη, Πτολεμαϊδα, Φλώρινα, Βέροια ακόμα και Θεσσαλονίκη, θα πρέπει να είναι περιοχές πρώτης προτεραιότητας για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος των short breaks.

 

Επίσης πρέπει να σκεφτούμε ότι η αγορά των Ιωαννίνων είναι η μεγαλύτερη σε μέγεθος αγορά της Βορειοδυτικής Ελλάδος. Ένα στοιχείο που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας είναι το γεγονός ότι οι περισσότεροι κάτοικοι των Ιωαννίνων, τα σαββατοκύριακα θα φύγουν εκτός πόλης. Σκεφτείτε ότι τους καλοκαιρινούς μήνες, ο εμπορικός σύλλογος έχει αποφασίσει η αγορά τα Σάββατα να παραμένει κλειστή! Την “τάση” αυτή θα πρέπει να τη λάβουμε σοβαρά υπόψη μας. Αφού έτσι κι’ αλλιώς οι φίλοι μας από τα Γιάννενα φεύγουν από την πόλη τους τα σαββατοκύριακα και τις αργίες, γιατί να πάνε σε άλλες περιοχές και όχι στην δική μας! Εξάλλου είμαστε μια ώρα απόσταση. Και επειδή είναι εξαιρετικά απαιτητικοί και ξέρουν που ξοδεύουν τα χρήματά τους, για να καταφέρουμε να τους φέρουμε στο νομό μας, θα πρέπει να τους δώσουμε έναν καλό λόγο να μας προτιμήσουν. Και αφού δεν μπορούμε να προσφέρουμε καλλίτερες τιμές, θα πρέπει να προσφέρουμε ένα τουριστικό προϊόν που να αξίζει τον κόπο να το δοκιμάσουν.

 

Στο σημείο αυτό πρέπει να αναφέρουμε τον όρο της “διαφοροποίησης”. Ο νομός μας δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τους υπόλοιπους τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου και της χώρας μας, σε επίπεδο τιμών. Το αντίθετο, σε πολλά προϊόντα και υπηρεσίες είμαστε αρκετά πιο ακριβοί (π.χ. καύσιμα). Και αφού λοιπόν δεν είμαστε πιο φθηνοί, θα πρέπει να είμαστε σε κάτι καλλίτεροι για να μας επισκεφθεί ο τουρίστας. Η στρατηγική λοιπόν που θα πρέπει να ακολουθήσουμε είναι να προσφέρουμε κάτι διαφορετικό, μια ξεχωριστή εμπειρία, κάτι μοναδικό που θα αξίζει κάποιος να επισκεφθεί το νομό μας και να αφήσει μερικά χρήματα παραπάνω. Για το τι θα μπορούσε να είναι αυτό, είναι αντικείμενο της “έρευνας” και του “σχεδιασμού” μάρκετινγκ, για την τουριστική ανάπτυξη μιας περιοχής. 

 

Και επειδή θα πρέπει να κλείσουμε την ανάλυση αυτή, συμπερασματικά θα δούμε τα βασικά σημεία που πρέπει να έχουμε υπόψη μας:

  • Το ζητούμενο είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
  • Πρώτο βήμα είναι ο καθορισμός του τουριστικού προϊόντος που θα πουλήσουμε τους υπόλοιπους μήνες, πέρα της καλοκαιρινής περιόδου. Προτείνετε η ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος των μίνι-διακοπών (short breaks).
  • Δεύτερο βήμα είναι η σύνδεση του προϊόντος αυτού με μια αγορά στόχο. Προτείνετε η αγορά της Βόρειας Ελλάδος κατά μήκος της Εγνατίας και σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των τεσσάρων ωρών οδήγησης.
  • Η περιοχή των Ιωαννίνων είναι μια πολύ καλή αγορά που θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα.
  • Απαιτείται ο σχεδιασμός συγκεκριμένων τουριστικών προϊόντων, με στόχευση σε συγκεκριμένα τμήματα της αγοράς.
  • Ο νομός μας δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τους υπόλοιπους τουριστικούς προορισμούς σε επίπεδο τιμών, αλλά μόνον σε επίπεδο “διαφοροποίησης” τουριστικού προϊόντος.
  • Η έρευνα θα πρέπει πάντα να προηγείται της διαφήμισης και προβολής
  • Η Χρησιμοποίηση σύγχρονων εργαλείων μάρκετινγκ, είναι αυτό που θα δώσει την ώθηση για την τουριστική ανάπτυξη του νομού. Προτείνετε η δημιουργία ενός πολυετούς σχεδίου μάρκετινγκ με την ταυτόχρονη σύσταση ειδικής ομάδας.

 

Τελειώνοντας, πρέπει να πούμε ότι σίγουρα δεν είναι εύκολο όλα αυτά να γίνουν από τι μια στιγμή στην άλλη, και πιθανόν να υπάρχουν πολλά περισσότερα από αυτά που ανέφερα. Το βέβαιο είναι πως γύρω από το βασικό τουριστικό προϊόν που διαθέτει ο νομός μας, μπορούν να αναπτυχθούν νέες μορφές τουρισμού, που θα μας επιτρέψουν να επιμηκύνουμε μερικούς μήνες ακόμα την τουριστική περίοδο. Η υιοθέτηση των εργαλείων του μάρκετινγκ και η αποτελεσματική αξιοποίηση τους, αποτελεί το κλειδί για την τουριστική ανάπτυξη του νομού μας.

 

 

* Ο Βασίλης Δ. Παππάς είναι απόφοιτος της σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Wolverhampton (UK), με Μεταπτυχιακά στο Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Liverpool. Σήμερα εργάζεται ως Επιχειρηματικός Σύμβουλος στο Κέντρο Επιχειρηματικής & Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΚΕΤΑ) Ηπείρου. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στην ηλεκτρονική διεύθυνση vaspappas@gmail.com. 


Βαθμολογήστε το άρθρο

Ημερομηνία Δημοσίευσης

8/5/2020

Συγγραφέας

Βασίλης Δ. Παππάς - Επιχειρηματικός Σύμβουλος ΚΕΤΑ Θεσπρωτίας

Πηγή ¶ρθρου

©2006 Βασίλης Δ. Παππάς
 




 

 















 
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Γ' ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
Ε.Π. "ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ"
    © Copyright 2003-2007 KETA Epirus. All Rights Reserved