Μενού Επιλογών

ΚΕΤΑ Ηπείρου
Νέα - Ανακοινώσεις
Ανοιχτές Προκηρύξεις
Αρθρα
Εργαλειοθήκη
Τοπική Επιχ/τα
Μητρώο Συμβούλων
Εκδηλώσεις
Newsletter
Βιβλιοθήκη
Συχνές Ερωτήσεις

Οδηγός Βέλτιστης Διαδρομής
Όνομα:
Κωδικός:

   
 

 

29/1/2021

Η συνταγή για να γίνει ένα προϊόν παγκόσμιο


Κέρδος
28/1/2021

Τριάδα Μπράτσιου

bratsiou@kerdos.gr
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ


Όραμα, τόλμη, αναζήτηση, καινοτομία, υπέρβαση ενίοτε των κανόνων μάρκετινγκ, ποιότητα, αλήθεια, ηθική είναι μερικά από τα συστατικά που είναι απαραίτητα να συμπεριλαμβάνονται στην προσπάθεια διεθνοποίησης των προϊόντων ή υπηρεσιών μιας ελληνικής επιχείρησης. Η επιμονή, η πίστη στο στόχο και οι επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη αποτελούν, επίσης, αναγκαία συνθήκη για την ενίσχυση της εξωστρέφειας μιας επιχείρησης. Από την προσπάθεια διεθνοποίησης ουδεμία επιχείρηση εξαιρείται, όποιο και αν είναι το μέγεθός της, μικρή, μικρομεσαία, εξάλλου οι περισσότερες εταιρείες από μηδενική βάση ξεκίνησαν και κατέκτησαν διεθνείς αγορές, αντιμετωπίζοντας τους σκοπέλους που συνάντησαν στην πορεία διεθνοποίησής τους.


Συνοπτικά αυτά προκύπτουν από τις στρατηγικές διεθνοποίησης τις οποίες παρουσίασαν εκπρόσωποι ελληνικών επιχειρήσεων, επιδιώκοντας να προσδιορίσουν «πως ένα προϊόν γίνεται παγκόσμιο» στην ανάλογη θεματική ενότητα του 3ου Greek Export Managers Forum, που οργάνωσε στη Θεσσαλονίκη ο ΟΠΕ σε συνεργασία με τοπικούς φορείς ΣΒΒΕ, ΣΕΒΕ, ΕΒΕΘ, ΒΕΘ.


Το «Κ» παρουσιάζει τη στρατηγική επέκτασης στην παγκόσμια αγορά ελληνικών επιχειρήσεων με διεθνή ακτινοβολία και μετέφεραν την εμπειρία τους στο ακροατήριο, ο γενικός διευθυντής Διεθνών Λειτουργιών της Intralot AE κ. Φώτης Μαυρουδής, η εκτελεστική γενική διευθύντρια της Lavipharm AE κυρία Τάνια Βρανοπούλου και ο γενικός διευθυντής της K2design κ. Ι. Κουρούδης.




Κατανόηση των τοπικών ιδιαιτεροτήτων. Ο γενικός διευθυντής Διεθνών Λειτουργιών της Intralot AE κ. Φώτης Μαυρουδής είναι κατηγορηματικός ότι μια εταιρεία πρέπει να έχει καθαρό όραμα, τη διεθνή ανάπτυξη και καθιέρωση. Επίσης να κατέχει καθαρή στρατηγική για πλήρη εξυπηρέτηση, πρωτοπορία σε προϊόντα και υπηρεσίες, ανταγωνιστική τιμολόγηση, αποκεντρωμένη - τοποκεντρική διοίκηση και διεθνές, ευέλικτο τεχνοκρατικό ανθρώπινο δυναμικό.
Κύριο πρόβλημα στην προσπάθεια διεθνούς επέκτασης είναι κατά τη γνώμη του, η κατανόηση των τοπικών ιδιαιτεροτήτων από περιοχή σε περιοχή και από χώρα σε χώρα και η λήψη των αντίστοιχων αποφάσεων.


Τα χαρακτηριστικά επιτυχίας του προϊόντος ή της υπηρεσίας μιας επιχείρησης που επιδιώκει τη διεθνή ανάπτυξής της πρέπει να είναι: Ανταγωνιστικό με προστιθέμενη αξία, καινοτόμο, προσαρμόσιμο, ευέλικτο, να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του πληθυσμού-στόχου.


Η επιχείρηση που επεκτείνεται σε νέες αγορές, πιστεύει, ότι πρέπει να λάβει υπόψή της τους διαφορετικούς κανόνες ανταγωνισμού και προστασίας του καταναλωτή της συγκεκριμένης χώρας, τους διαφορετικούς κανόνες των δικαιωμάτων των μετόχων και των εργαζόμενων, ακόμη και τους τοπικούς κανόνες ηθικής στην εργασία. Και αυτό γιατί όπως επισημαίνει «η παγκοσμιοποίηση έχει επιφέρει σημαντική σύγκλιση μηχανισμών και όρων χρηματοδότησης, εξάρτηση των προμηθειών από τις διεθνείς αγορές, ένταση του εγχώριου ανταγωνισμού και διάχυση των πηγών τεχνογνωσίας που ενοποιούν τη λογική των αποφάσεων, εντός και εκτός εταιρείας από χώρα σε χώρα».


Ο κ. Μαυρουδής επισημαίνει ότι στο πλαίσιο μιας διεθνούς εταιρείας δεν μπορεί να υπάρξει εύκολα ένας ενιαίος κανόνας διοίκησης και λήψης αποφάσεων για όλες τις χώρες, απαιτούνται «τοπικές εκδοχές», όπως τις χαρακτηρίζει.


Οι «τοπικές εκδοχές» διοίκησης και λήψης αποφάσεων πρέπει να διαφυλάσσουν τα κύρια στοιχεία της διοίκησης που, όπως ανέφερε, είναι:
- Ενιαία διεθνή ,αλλά και τοπική στοχοθέτηση.
- Απόδοση και έλεγχο πεπραγμένων.
Πιστεύει ότι η κρισιμότερη επιλογή για επιτυχή διεθνή επέκταση ανά χώρα ή περιοχή είναι το στέλεχος που θα αναλάβει τη διείσδυση στην περιοχή.
Το στέλεχος αυτό, υπογράμμισε, πρέπει πέρα από την τεχνική ικανότητα, να χαρακτηρίζεται από:
- Διάθεση προσέγγισης και κατανόησης των τοπικών ηθών.
- Διάθεση ένταξης στην τοπική κοινωνία.
- Ανεκτικότητα στη διαφορετικότητα.
- Ικανότητα στη δημιουργία πρωτότυπων λύσεων που θα εφαρμόζουν πλήρως τα «κεντρικά εντελλόμενα» μέσα στο τοπικό περιβάλλον. Δηλαδή, «να έχει ικανότητα αντίληψης της ιδιαιτερότητας και δημιουργίας πρωτότυπων εφαρμογών, πειθούς για την ορθότητα των εφαρμογών αυτών τόσο σε τοπικό όσο και σε κεντρικό επίπεδο» τονίζει.
Ως συμπτώματα από τη λανθασμένη επιλογή του στελέχους ανέφερε:
- Τη δυσκολία κατανόησης των ρόλων και των μεθόδων των τοπικών εμπλεκόμενων.
- Την εύκολη απόρριψη των τοπικών παραγόντων και των τοπικών ηθών.
- Η τάση εύκολης δικαιολόγησης προς τα κεντρικά ότι η χώρα είναι δύσκολη και δεν ανέχεται τέτοιες μεθόδους.
Ως απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας στη διεθνή επέκταση θεωρεί:
1) Τη θετική αναγνώριση των τοπικών ιδιαιτεροτήτων, τόσο από την κεντρική εταιρεία όσο και από την τοπική ηγεσία, ιδιαίτερα εάν αυτή προέρχεται από την κεντρική εταιρεία.
2) Τη θετική δέσμευση της κεντρικής ηγεσίας τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο ότι είναι «ανεκτές» τοπικές λύσεις, αρκεί να ικανοποιούν κεντρικά κριτήρια.
3) Η θετική δέσμευση και εμπλοκή της τοπικής ηγεσίας στη διαμόρφωση και εφαρμογή των τοπικών λύσεων.
Η Intralot AE ιδρύθηκε το 1992 από την Ιντρακόμ και σήμερα κυριαρχεί διεθνώς στον κλάδο των ολοκληρωμένων συστημάτων και υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών και διαχείρισης συναλλαγών. Η διεθνής παρουσία της σήμερα αποτυπώνεται στις 38 θυγατρικές που διαθέτει και στα 8 γραφεία αντιπροσώπευσης σε όλες τις ηπείρους. Ο κύκλος εργασιών της, το 2006 ανήλθε σε 700 εκατ. ευρώ, έναντι 523 εκατ. ευρώ το 2005.

Ολοι επιχειρήσεις - εργαζόμενοι - πολιτικοί πρέπει να πιστέψουν στην εξωστρέφεια και να την εφαρμόσουν
Το μήνυμα ότι όλοι επιχειρηματίες, εργαζόμενοι, πολιτικός κόσμος πρέπει να στρέψουν τα μάτια τους προς τα έξω, να πιστέψουν στην εξωστρέφεια και να την εφαρμόσουν, έστειλε το μέλος του ΔΣ της εταιρείας Ελαΐς-Unilever AE κ. Αντώνης Γκορτζής, απευθυνόμενος προς όλους τους σύνεδρους.
Ο κ. Γκορτζής υποστήριξε ότι οι εξαγωγές πάντα δείχνουν την υγεία ενός κράτους και τη δυναμική του επιχειρηματικού κόσμου.
Θεωρεί απαραίτητη την παροχή κινήτρων για το ξεκίνημα των εξαγωγών, όπως:
- Η αναβάθμιση των μηχανισμών στήριξης και προγραμματισμού των εξαγωγών που διαθέτουμε.
- Η απαλλαγή κάθε γραφειοκρατίας και μιζέριας που δυσκολεύουν τις εξαγωγές.
- Βοήθεια από την πλευρά των τραπεζών και από το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών σε θέματα δανείων και φορολογίας.
- Ξεκάθαρους στόχους και στρατηγική, ανεπτυγμένο μάρκετινγκ, ενημέρωση συνεχή των διεθνών αγορών, σωστή χρηματοδότηση, καινοτομία, υψηλού επιπέδου προϊόντα και με συνεχή βελτίωση, σταθερή ποιότητα.
Ο κ. Γκορτζής κρίνει απαραίτητη προϋπόθεση να τίθενται ξεκάθαροι στόχοι και στρατηγική, να υπάρχει ταχύτητα αποφάσεων, υψηλού επιπέδου πώληση, σοβαρές προωθητικές ενέργειες που ενισχύουν τις πωλήσεις, δημόσιες σχέσεις και βέβαια επικοινωνία.


Επισήμανε επίσης, την ανάγκη να εκπονούνται έρευνες που να δίνουν απαντήσεις σε ποια κατηγορία νέων πελατών μπορεί να προσεγγίσει η επιχείρηση, αν η αγορά είναι ελκυστική, αν τα προϊόντα και οι υπηρεσίες είναι κατάλληλες, ποιο είναι το επίπεδο του ανταγωνισμού, πώς μπορούν να γίνουν πωλήσεις στη συγκεκριμένη αγορά επέκτασης, ποια είναι η διανομή που θα χρησιμοποιήσετε και ποια είναι η δομή του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης προϊόντων.


Μίλησε διεξοδικά για τη συμβολή του μάρκετινγκ στη διεθνή σταδιοδρομία ενός προϊόντος. Υποστήριξε ότι οι αρχές και οι τεχνικές του μάρκετινγκ είναι ίδιες ανεξάρτητα από τη χώρα που εφαρμόζονται. Ως μόνη διαφορά αναγνώρισε τον βαθμό δυσκολίας και πολυπλοκότητας που παρουσιάζει κάθε χώρα. Τέλος συνέστησε προς τους επιχειρηματίες και τα στελέχη των επιχειρήσεων να μην ξεχνούν να ενημερώνουν την ιστοσελίδα της εταιρείας τους.


Η Unilever είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων στο κόσμο με κύκλο εργασιών που ανήλθε στα 39,7δισ. ευρώ το 2005. Παράγει 400 επώνυμα προϊόντα. Στην Ελλάδα ο διεθνής όμιλος δραστηριοποιείται με τις εταιρείες Ελαΐς-Unilever και Κnorr-Bestfoods Hellas, τη Unilever Hellas εταιρεία ειδών οικιακής και προσωπικής φροντίδας και την Algida. Είναι η 3η σε μέγεθος εταιρεία σε μη διαρκή καταναλωτικά προϊόντα (πλην πετρελαιοειδών) στην Ελλάδα με συνολικό τζίρο που ξεπέρασε τα 500εκατ. ευρώ το 2005 και αποτελεί τον Νο 1 προμηθευτή στο λιανικό εμπόριο. Ο όμιλος διεθνώς το 2005 διέθεσε για έρευνα και ανάπτυξη 1 δισ. ευρώ.

Το τμήμα έρευνας & ανάπτυξης μιας επιχείρησης μπορεί να την κάνει παγκόσμια
«Το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης μιας επιχείρησης μπορεί να την κάνει παγκόσμια», πιστεύει η εκτελεστική γενική διευθύντρια του ομίλου φαρμακοβιομηχανίας Lavipharm κυρία Τάνια-Παναγιώτα Βρανοπούλου. Και την πίστη της αυτή τη στηρίζει στο παράδειγμα της Lavipharm, που αποτελεί τη δεύτερη εταιρεία στην Ελλάδα που έχει επενδύσει μέχρι σήμερα 100 εκατ. ευρώ στην έρευνα και ανάπτυξη, μετά την Ιντρακόμ. Θεωρεί ότι η έρευνα και η ανάπτυξη είναι το «κλειδί» για την προώθηση της διεθνούς παρουσίας μιας εταιρείας. Η Lavipharm διαθέτει πολλά κονδύλια για την ανάπτυξη νέου φαρμακευτικού μορίου.


Πέρα από το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης που διαθέτει στη μονάδα της, την Παιανία, το 2000 δημιούργησε στο New Jersey εργαστήριο και μονάδα πιλοτική παραγωγής 5.000 τ.μ. σε 100 στρέμματα. Η εταιρεία παράγει πέραν των άλλων το πρωτοποριακό Fentanyl Patch, που είναι ένα μικρό σε επιφάνεια, λεπτό επικολλούμενο σύστημα, το οποίο ανακουφίζει από τον πόνο και χορηγείται δύο φορές την εβδομάδα και συγκαταλέγεται σε τεχνολογία τελευταίας γενιάς.


Κατά την κυρία Βρανοπούλου απαιτείται πίστη, σύνεση και τόλμη, όπως υποστήριξε στην ομιλία της στο συνέδριο.
Θεωρεί ως απαραίτητα συστατικά για διεθνή επιτυχία μιας επιχείρησης, το όραμα, την τόλμη, την αναζήτηση καινοτομίας και τη συνεχή επαγρύπνηση. Θέλοντας να τεκμηριώσει την άποψή της επικαλέστηκε τα λόγια του Walt Disney, «if you can dream it, you can do it», που ξεκίνησε από ένα γλυκό ποντίκι και ένα όνειρο και το έκανε πραγματικότητα, μετατρέποντας την εταιρεία του σε διεθνή κολοσσό του είδους της, τόνισε.
Η κυρία Βρανοπούλου αναφέρθηκε αναλυτικά στις δραστηριότητες της Lavipharm, που ιδρύθηκε το 1911 και σήμερα είναι ο μεγαλύτερος όμιλος έρευνας και ανάπτυξης, παραγωγής, εισαγωγής, εμπορίας και διανομής φαρμάκων, καλλυντικών και προϊόντων υγείας στην Ελλάδα με διεθνή δραστηριότητα. Διαθέτει εγκαταστάσεις σε όλη την ελληνική επικράτεια, τη Γαλλία, την Κύπρο και τις ΗΠΑ. Συνεργάζεται με τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρίες φαρμάκων και καλλυντικών και παρέχει καινοτόμα προϊόντα δικής της τεχνολογίας. Πρωτοπόρος στον τομέα της φαρμακευτικής τεχνολογίας έχει στην κατοχή της ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, ενώ πολλά βρίσκονται στο στάδιο έγκρισής τους. Αναπτύσσει νέες, δυναμικές στρατηγικές, ευέλικτες στο διαρκώς εξελισσόμενο παγκόσμιο περιβάλλον, αλλά σταθερές στο όραμά της, ενώ ταυτόχρονα συζητά και μελετά νέες συνεργασίες που αφορούν στην ενίσχυση και εξάπλωσή της τόσο στον ελληνικό όσο και στον διεθνή χώρο.


Η πρωτοτυπία της συσκευασίας, όχημα στη διεθνοποίηση του προϊόντος
Στο σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η συσκευασία στη διεθνοποίηση ενός προϊόντος αναφέρθηκε ο γενικός διευθυντής της εταιρείας παροχής υπηρεσιών, μελέτης και σχεδιασμού εταιρικής ταυτότητας και συσκευασίας K2design κ. Γιάννης Κουρούδης.
Η καλή συσκευασία είναι αυτή που κάνει ένα προϊόν να αγοραστεί, υποστήριξε. Για να πουληθεί, βέβαια, υπάρχουν πολλές άλλες ενέργειες, παραδέχθηκε.
Η αισθητική ποιότητα της συσκευασίας, τόνισε, προδιαθέτει ευνοϊκά για την ποιότητα του προϊόντος που περικλείει. «Καμία όμως συσκευασία δεν μπορεί να δώσει ποιότητα στο προϊόν, αν αυτό δεν την έχει. Καμία καλή συσκευασία δεν μπορεί να πουλήσει ένα κακό προϊόν. Αλλά μία κακή συσκευασία θα δυσκολέψει την πορεία ενός καλού προϊόντος», υποστήριξε.
Ωστόσο πρότεινε στους παρευρισκόμενους, να κάνουν και υπερβάσεις στη συσκευασία. Κατά τη γνώμη του ορισμένες φορές απαιτείται επίδειξη «ανυπακοής σε αρκετούς κανόνες του κλασσικού marketing», χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει, όπως έσπευσε να συμπληρώσει, «να δημιουργήσετε τους δικούς σας κανόνες». Η πρωτοτυπία στον σχεδιασμό μιας συσκευασίας συμβάλλει στη διεθνοποίησή του, κατά τη γνώμη του.
Πρότεινε στους επιχειρηματίες να έχουν όραμα, θάρρος, εμπιστοσύνη στην ιδέα τους, να εξασφαλίζουν άριστο προϊόν, μοναδικότητα και επιπλέον να έχουν αλήθεια και ηθική.
Ανέφερε παραδείγματα εταιρειών και οργανισμών με τους οποίους συνεργάστηκε για συσκευασία προϊόντων ή υπηρεσιών, όπως τα φυσικά προϊόντα της εταιρείας Κορρές ΑΕ, σήματα των Ολυμπιακών αγωνισμάτων το 2004, Intralot, Γερμανός, Κυρ Γιάννη, Κτήματα Χατζημιχάλη, Phillip Morris Hellas, κ.λπ. Ανέφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι όταν ο κ. Κορρές έκανε την πρώτη συσκευασία των φυσικών προϊόντων που διέθετε χύμα, τότε αντέδρασαν αρνητικά όλοι οι φαρμακοποιοί, ωστόσο τα προϊόντα έγιναν αποδεκτά από τους αγοραστές.


Η K2design έχει μια μεγάλη συλλογή βραβείων και διακρίσεων στο ενεργητικό της.
Ο ρόλος της εταιρείας είναι να προσφέρει δημιουργικές και μοναδικές λύσεις στις επικοινωνιακές ανάγκες των πελατών της. Στόχος της είναι το μήνυμα να εκφράζεται απλά, λειτουργικά και αποτελεσματικά, τόνισε καταλήγοντας.



 

 















 
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Γ' ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
Ε.Π. "ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ"
    © Copyright 2003-2007 KETA Epirus. All Rights Reserved